Az OCD (obsessive-compulsive disorder), magyarul obszesszív-kompulzív megbetegedés, kényszerbetegség, a népesség 2-3%-ára jellemző, tehát 2-3x gyakoribb a skizofréniánál. Olyan elmeállapotot jelent, amelyben újra és újra jelentkező kellemetlen képzetek vagy gondolatok (kényszergondolatok) mellett állandóan újra jelentkező késztetések vagy cselekedetek (kényszercselekedetek) vannak jelen. A skizofréniával ellentétben a beteg tisztában van kényszergondolatai és kényszercselekvései abszurditásával, nem veszíti el a kapcsolatot a valósággal. Szintén észlel belső sugallatokat, kényszergondolatokat, de a skizofréniásokkal ellentétben soha sem jut el a cselekvésig ezeknek a belső gondolatoknak a hatására. Mire is gondolok, mi jellemző a kényszeresekre:  gyakori kényszergondolatok, ezek közül is az agresszív kényszergondolatok lehetnek a legzavaróbbak, közel állnak a skizofréniások tüneteihez:

- az anya bántani fogja gyerekét, de előfordul egyéb rokonnal, vagy ismeretlennel kapcsolatban is

- az autóvezető kényszergondolata, hogy félrerántja a kormányt, ezzel balesetet okozva

- szintén  gyakori kényszergondolat az is, hogy a beteg akarata ellenére a közelgő metró alá ugrik

Aztán a kényszergondolatokhoz kapcsolódnak a kényszercselekvések, de csak kevés kényszergondolat sarkall valódi cselekvésre, ám ezek általában ártalmatlan jellegű parancsoknak való engedelmességek, pl. kézmosási, ellenőrzési és megszámolási kényszer. Jellegzetes példái az ellenőrzési kényszer, melyben a beteg mások cselekedeteit folyamatosan ellenőrzi és felülbírálja, az önellenőrzés, melyben például számtalanszor visszamegy, hogy megnézze, bezárta-e az ajtót, vagy elzárta-e a gázt. Gyakori a megszámolási kényszer, melyben például a kockaköveket, lámpaoszlopokat kell megszámolni. Ide tartozik a kézmosási, mosási, takarítási kényszer is.

Seeking Ataraxia - A game about anxiety

Ataraxia (főnév): a szabadság állapota ez érzelmi zavaroktól; nyugodtság

Így kezdődik a Seeking Ataraxia című játék, ami, nyugodtan mondhatjuk, hogy a Depression Quest kistestvére a kényszerességről, valamivel rövidebb, egyszerűbb, és meglátásom szerint jobb is. A főhős már a játék elején egy pszichiáternél kezd, aki kérdéseket tesz fel a kényszerességgel kapcsolatban, majd antidepresszánsokat ír fel neki. (Az antidepresszáns valamelyest csökkenti az OCD tüneteit - állítólag.) Majd eldöntheti, hogy innen bulizni megy, vagy tanulni a könyvtárba. A játékos felugró ablakokon keresztül látja a szereplő kényszergondolatait, amik főleg Jeeves-szel, a cukorbeteg macskával kapcsolatosak, de megjelenik a játékban pl. a takarítási kényszer is.

A játékban különböző személyekkel kerülünk kapcsolatba, és ezen személyekkel való interakcióink alakítják a végkifejletet (egy kicsit, mint a Depression Quest-ben), amúgy nincseneke sokan: Chris: lakótárs, Mike: filozófus-féle, Alice, egy régi barátnőnk, és édesanyánk, aki folyton cseszeget. (Talán valami utalásféle lehet arra, mitől is alakult ki a kényszeresség, mert mint mindennek, ennek az okait is keresik, vagyis szeretnék feltárni, természetesen.)

Értékelés: 4,5 cukorbeteg macska az 5-ből

Játék: http://ifcomp.org/1350/content/Ataraxia.html

És le is lehet tölteni, ha valaki nagyon akarja. (Save As)